Maandag 4 maart Stellenbosch naar Kaapstad

4 maart 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hallo lieve mensen,

We zijn er weer! Vanmorgen een uurtje langer mogen slapen, heerlijk! Ik merk dat ik moe begin te worden, we hebben zo veel gedaan in een moordend tempo!

Maar ik ga ook niet klagen, want we hebben zo ontzettend veel gedaan en gezien, geweldig toch!

Om 8 uur moesten de koffers buiten op de gang staan en gingen we ontbijten. Zo luxe hebben we het nog niet gehad, echt: de keuze was reuze!!!!

Tussen Stellenbosch en Kaapstad

Toen we om 9 uur de bus instapte, begon het te regenen. Dit is de 1ste keer dat het overdag regende.

Tussen Stellenbosch en Kaapstad

De reisleider had voor 9 uur gekozen,omdat de file dan opgelost zou zijn richting Kaapstad......haha dikke neus, dus niet. Maar goed we hadden tijd genoeg.....

Tussen Stellenbosch en Kaapstad

De snelweg van Stellenbosch naar Kaapstad is een aaneenschakeling van een enorme tegenstelling tussen rijk en arm in dit land.

Tientallen kilometers lang staan er hutjes (aan beide kanten van de snelweg), die de naam van huisje niet mogen hebben!!! Inwoners van Transkei komen naar Kaapstad, soms wel 20.000 per maand.

Tussen Stellenbosch en Kaapstad

De foto's zijn niet echt mooi, het regende te hard, maar dan krijgen jullie een indruk!

Wat wij te horen krijgen, kan natuurlijk gekleurd zijn, maar in Transkei heeft de regering allerlei projecten opgezet, die binnen een jaar geen haalbare kaart waren, omdat men geen werknemers kon krijgen. Bijv: werkgevers moesten 2x het uurloon betalen, om de mensen te stimuleren, maar dan kwamen ze de volgende dag niet, want dat geld hadden ze dan ook al........!!!!

En nu komt men massaal naar Kaapstad, een enorm probleem!

Wij waren om half 11 uur in Kaapstad, we hoopten dat de Tafelberg uit de bewolking zou komen.....maar nee!

Waterfront Kaapstad

We hebben wat door het centrum gereden en werden om 11 uur afgezet bij The Waterfront. Daar hadden we tot 14.00 uur de tijd om te shoppen en rond te lopen! Het was inmiddels weer droog.

Waterfront Kaapstad

Heerlijk geluncht bij Ginja, een restaurant aan de haven.. met uitzicht op de in nevelen gehulde Tafelberg!!

Waterfront Kaapstad mmmm....

Uitzicht op de Tafelberg.

Waterfront KaapstadWaterfront Kaapstad

Nog rondgewandeld bij de Waterfront, daar stonden ook standbeelden van de 4  Nobel-prijswinnaars van Zuid-Afrika. Trouwens hele lelijke standbeelden!

Waterfront Kaapstad

Ik kende er 3 van t.w. Mandela, de Klerk en Tutu, de 4de zei mij niets!

Waterfront Kaapstad

14.00 uur hoopten we alsnog naar de Tafelberg te kunnen, anders zouden we naar het hotel gaan om in te checken!

Ook toen was de bewolking nog niet weg, dus richting hotel. We zaten 10 minuten in de bus en toen kreeg de reisleider te horen, dat we niet in ons hotel terecht, overboekt, dus zitten we nu in het Hilton met het uitzicht op een parkeergarage!!! Geweldig

Vanavond in een exclusief restaurant

Restaurant Kloof Street House Kaapstad

gegeten! Was verrukkelijk en met z'n tweetjes nog geen 50 euro kwijt! Wat een verschil met Nederland, maar ja het netto inkomen ligt hier ook een stuk lager! (Minimumloon is 3500 rand, ongeveer 250 euro!). We zijn er met 2 taxi's naar toe gegaan, want het is niet echt veilig hier in de avonduren!

Restaurant Kloof Street House KaapstadRestaurant Kloof Street House Kaapstad

Grappig hè, we aten met het bord op schoot, het was zo ontzettend druk en dit was de enige mogelijkheid om nog te reserveren!! Haha

Nog 2 leuke foto's van gekleurde neushoorns op de Waterfront.

Waterfront KaapstadWaterfront Kaapstad

1. Anneke:
    4 maart 2019
    Oh Grace..het zou toch erg jammer zijn als je niet naar de tafelberg kan..maar er komt vast nog wel een kans. Je bent er nog even hé. 😁wat een indrukken toch. Je moet straks eerst uitrusten bij thuiskomst.😂geniet nog ff. Groet van Jos en Anneke
  2. Wendy:
    6 maart 2019
    Jammer dat de tafelberg in nevel gehuld was! Lekker met de taxi prima, maar jammer dat het moet omdat het niet veilig is. Wonen naast de ‘snelweg’, hoe bizar......met 20000 ‘vluchtelingen’ per dag hebben wij nog niets te klagen (en toch doen we dat wel)!
    Snap dat jullie moe worden, maar hé goed nieuws: woensdagavond mogen jullie nog lekker 2 dagen relaxen en gaan (denk ik....🤣) de meesten van de groep naar huis?

En als jullie weer op NL bodem zijn, dan komen jullie maar gauw sjiek dineren. Doen wij toch wel een keer of drie per week. Met bord op schoot toch 😃😜😇🤣

Dikke kus! Geniet van de laatste ‘doe’dag! 😘
  3. Wendy:
    6 maart 2019
    Per maand bedoel ik natuurlijk :-)
  4. Herman:
    7 maart 2019
    Geweldig verslag, maar ik ben wel nieuwsgierig wie die 4de Nobel prijswinnaar is😃 Volgens mij was dat niet het uitzicht wat jullie bij het Waterfront hadden gekregen, da's een min puntje😉