Hazyview naar Swaziland Hawane

23 februari 2019 - Hawane, Swaziland

20 februari Van Hazyview naar eSwatini (het voormalige Swaziland).

Zo daar zijn we weer, gisteravond in de lodges helemaal geen wifi!

Vanmorgen om 7 uur op en om 8 uur vertrokken! We zouden nog met de touringcar voor de laatste keer een bezoek brengen aan het Krugerpark, maar (wat ik niet begrepen had: je kon ook nog een optionele 4wd boeken! Hans ging met de bus, ik kon nog mee met de Jeep, maar moest dan wel naast de chauffeur zitten! Geen probleem, maar heb er toch wel wat spijt van gehad, want heb meerdere beesten niet zo heel goed kunnen zien, omdat je toch vrij laag zit.

Timbavati Krugerpark

Maar gelukkig was Roos er, de jongste deelneemster van onze groep en zij heeft mooie plaatjes voor mij weten te schieten!!

Krugerpark (tussen Hazyview en Swaziland

Het was zeker de moeite waard, want we hebben (naast de wilde dieren, die we nogmaals hebben gezien)ook de neushoorns en nijlpaarden gespot!!

Natuurlijk waren we helemaal blij!!

Krugerpark (tussen Hazyview en Swaziland

Bij de zuidelijke uitgang van het Krugerpark troffen we de bus weer en wat denk je……….. ja hoor hebben zij ook de neushoorns en nijlpaarden gespot, dus ik had gewoon met de bus mee kunnen gaan en 50 euro in mijn zak kunnen houden, haha!

Krugerpark zuidelijke uitgang

Nou goed, mag de pret niet drukken toch!

Richting grens gereden en daar de formaliteiten afgehandeld, wat duurde dat lang…… mijn hemel, er stond een enorme rij en er zit 1 man achter de balie! Na een tijdje mocht de helft van de groep mee naar een ander kantoortje! 2 personen van de groep moesten mee naar binnen, de rest van de groep kon naar de bus,wat heel fijn was, want het is enorm vochtig en heel warm hier!!

Krugerpark (tussen Hazyview en Swaziland

Hoe ze de pascontrole doen, is ons volstrekt onduidelijk, niemand heeft gekeken welk hoofd in welk paspoort stond, oftewel er hadden 25 illegalen binnen kunnen komen, haha!!

De grens van eSwatini lag ongeveer 300 meter verder en in dit niemandsland, kregen we een rondleiding door een echt Swazi dorp, Matzamo Culture Village.

grens Swaziland - Zuid-Afrika

Nou ik ben blij dat ik geen Swazi ben: er is een chief (meestal de oudste man), grandma (daar heeft eigenlijk iedereen naar te luisteren). Elke man mag 2 vrouwen hebben, maar de 1ste vrouw moet wel toestemming geven! De 1ste vrouw hoeft dan niets meer te doen, de 2de neemt dan de taken over……. en als de man zin heeft, heeft hij een wandelstok waar hij hard mee op de grond slaat en dan moet de vrouw naar hem toe kruipen…… ja, dit verzin je niet!!!

Leuk verhaal, maar de tradities zijn inmiddels ook daar wel wat veranderd, volgens onze gids!

grens Swaziland - Zuid-Afrika

Ook een mooi optreden daar gehad met zang en dans en geluncht!

Na deze onderbreking richting onze lodges en dat was geweldig leuk! Echte traditionele ronde hutjes met rieten daken. Sommige hadden er gezellige huisdieren bij o.a. spinnen, vleermuizen, mieren, salamanders en gekko's!

Swaziland Hawane, onze hutjes

Jullie begrijpen dat ik onder, in, op en tussen elke laag van het bed heb gekeken, maar wij hadden geluk: geen huisdier te bekennen!!!

Swaziland Hawane, onze hutjes

Heerlijk gegeten ( veelal in buffetvorm) en weer op tijd naar bed. We moeten morgen om 7 uur ontbijten, koffers buiten zetten en om 8 uur vertrekken!!

1. Griet:
    23 februari 2019
    Super dat ik je even via de app kon bereiken.dus niet gekidnapt 😚
  2. Griet:
    23 februari 2019
    Mooi verslag Grace. Ik snap best wel waarom je naast de chauffeur moest gaan zitten. Dat verhaal van die chief spreekt me wel aan.😉 geniet nog maar volop verder. Bo.
  3. Wendy:
    24 februari 2019
    Jammer van je 50 euro :-) Ach ja, nu kun je in elk geval zeggen dat je met de jeep en papa met de bus is geweest....

Als je daar woont mam, dan moet je in elk geval zorgen dat je de eerste vrouw bent. Want de tweede lijkt me geen geschikte rol voor je :-) ;-)
    Voor mij trouwens ook niet, ik zou die stok in z'n hol duwen.....

Fijn dat jullie geen huisdieren hadden. scheelt weer. Wel knap dat je actief naar ze op zoek gaat. Ik zou geloof ik vragen of Wilko dat zou willen doen.....met name spinnen, die doen het em wel!

Wij hebben een gezellig weekend op Texel, vermaken ons prima. Met 2 dagen volop zon is het goed toeven. Elke dag even naar het strand, oud plaatsjes bekeken en natuurlijk lekker uiteten geweest.

Groetjes van ons alledrie, dikke kus en oma zegt: houd jullie goed! Geniet er lekker van. Voor je het weet ben je weer thuis. XXX