Drakenbergen Sani pas

26 februari 2019 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

24 februari Drakensbergen en Sani Pas.

Lekker geen koffer hoeven pakken. Om kwart over 7 ontbeten en om 8 uur de bus in, want we gaan vandaag naar de Sani-Pas in Lesotho. Paspoort dus mee, haha!! Maar niet iedereen had hier aan gedacht! Gelukkig waren we nog heel dicht bij het resort.

Sani pas

We zijn met de bus naar Unterberg gereden en daar in 4WD jeeps overgestapt. Nou en toen naar boven, heel langzaam! Het 1ste gedeelte ging nog redelijk. Schitterende vergezichten, wat is de natuur toch een bijzonder iets.

Drakensbergen UnderbergSani pas

Het laatste gedeelte was smal en super steil, iets waar ik niet zo blij mee was!

Sani pas

(Dineke, jij had op de grond gezeten,haha).

paspoort controle Zuid afrika - Lesotho

De grenscontrole is, zoals ik al eerder heb geschreven, zo niet te begrijpen!!! De chauffeur van de Jeep, neemt de paspoorten mee, ze worden gestempeld en dat is het!

Hans mocht echter zelf met zijn paspoort naar de balie, hij blij!

Bij de grenspost in Lesotho kregen we gelijk de uitreis-stempel erbij, dan hoefde we maar 1x!

Grens Lesotho - Zuid Afrika

Lesotho is een klein koninkrijk en is het hoogst gelegen land ter wereld. Hun belangrijkste export-product is wol en ook hebben ze nog diamant mijnen. De export is gericht op Zuid Afrika.

Thaba-Tseka LesothoThaba-Tseka Lesotho

Boven bij de Sani Pas werden we onthaald in een heel klein dorpje en kregen we te horen hoe men hier nog leefde!

Thaba-Tseka Lesotho

Ik kan alleen maar zeggen, daar wordt je niet vrolijk van.

Thaba-Tseka Lesotho

Er is geen werk, geen scholing en er wordt ook niets ondernomen om dit te creëren! En deze mensen hebben nog wat geluk, wij als toerist leveren nog wat op!

De tegenstellingen zijn hier gigantisch. Ook in Zuid-Afrika, het minimumloon is 3500 rand (ongeveer 230 euro, daar kan je niet van leven). Daarom zie je veel stalletjes langs de weg. Op die manier probeert de bevolking wat extra geld te verdienen!

Lesotho Sani Mountain lodge

Boven op de Sanipas heerlijk gegeten en genoten van een geweldig uitzicht! We zaten op een hoogte van 2875 m. Het was stralend weer en we konden ver kijken.

Sani pass tussen Lesotha en Zuid-Afrika

Om half 3 aan de terugtocht begonnen. Dit vond ik niet leuk, zat aan de verkeerde kant van de auto nu, Brrr!

Sani pass tussen Lesotha en Zuid-Afrika

Redelijke tijd thuis, helaas kon Hans niet meer golfen, te laat!! Jammer, want dat was natuurlijk wel een happening geweest, maar misschien lukt het nog in Kaapstad!

Ons onderkomen bij Drakensbergen Garden bij Underberg

Weer gegeten (🍅🥝🥩🥦🍜) en daarna met een groepje nog even de bar in!

Daarna lekker naar bed, morgen om half 6 op, half 7 koffer buiten en ontbijten en om half 8 de bus in voor een lange reisdag!

Heel veel liefs van ons 💋💋

1. Griet:
    26 februari 2019
    Wederom een mooi reisverslag. Prachtige foto,s. Op die ene foto lijkt Hans wel een beetje op een rasechtr afrikaner. Volgens mij zijn jullie bij terugkomst aan vakantie toe.😕 gr Bob
  2. Wendy:
    28 februari 2019
    Wat een mooie dag lijkt mij. Prachtige foto's. Bizar hoe de lokale bevolking daar leeft. Tegenstellingen, ongelooflijk! Schitterende tocht lijkt me.... Tof dat papa zelf zijn paspoort mocht laten stempelen, zijn dag kon vast niet meer stuk ;-) of nie dan?
  3. Herman:
    2 maart 2019
    Een reis om niet te vergeten, ben je ook over je hoogtevrees heen🤣