15 februari 2019. Vlucht Amsterdam- Johannesburg

16 februari 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hoi lieve allemaal,

Koffers gepakt, eigenlijk is alles gereed voor  de reis. Hans nog even lekker geslapen tot 4 uur en ik lekker wakker gebleven. Heb geen rust in mijn bed!! Haha!

Zwolle central Station

Om 5 uur door Wendy naar Zwolle gebracht en de trein om kwart voor 6 naar Schiphol genomen. Ideale manier om er snel te komen. Ingecheckt, bagage gedumpt en toen een koffietentje opgezocht.

Op tijd vertrokken en na een vlucht ( met een prima verzorging aan bord) van bijna 11 uur, geland op Tambo, Johannesburg in de stromende regen!! Brrr niet koud, maar dit wilden we niet. Iedereen (onze groep bestaat uit 26 personen) keurig naar Nills gelopen, onze gids tijdens de reis, op 2 na 😏😏, die vonden het handig om naar de bus te gaan, dus een zoektocht naar 2 verloren schapen....... alhoewel dit belachelijk was, want geen hond wist naar wie we op zoek waren, duh!!!!!! Op naar het hotel Birchwood, neergeplofd in onze mooie kamer en gaan slapen! Inmiddels was het half 12.

Johannesburg Birchwood hotel

16 februari.

Als een blok geslapen, bewusteloos! Om 7 uur ontbijten en om kwart voor 8 zouden we bijgepraat worden door Nills. Nou ontbijt overgeslagen (scheelde toch weer 45 minuten) en had nog krentenbollen. Doe ik altijd, bang dat we een noodlanding in de Sahara moeten maken en dan heb ik in ieder geval voor 6 dagen een krentenbol bij me 😂😂!

Mandela's woonhuis

Vandaag naar Soweto (wat een afkorting is van south west township) in Johannesburg en daar het Hector Pieterson museum bezichtigd. Was een Afrikaanse jongen,12 jaar, die door de politie doodgeschoten is in 1976 tijdens het eerste openlijke verzet van de donker gekleurde bevolking tegen het Apartheidsregime! Door de wijk gewandeld, soms heel armoedig op andere plekken weer heel netjes.

Naai atelier...Monument Hector Pieterson

Van daaruit gereden naar het Voortrekkersmuseum. Indrukwekkend, het geeft in beeld weer de tocht van de Nederlandse boeren/kolonisten, die vanuit het zuiden richting Transvaal zijn gegaan en een bloedige strijd hebben geleverd tegen de Zulu's bij de bloedrivier

Voortrekkers monumentVoortrekkersmuseum

. Ook hebben we hier een heerlijke lunch gehad.

Voortrekker monument

Daarna een stadstour door Pretoria gemaakt en nog een bezoek gebracht aan een kolossaal beeld van Nelson Mandela!

Nelson Mandela statureRaar zit op wc

En nu rust, languit op bed, zo douchen en om 19.00 uur ons welkomsdiner!

We hebben een hele geschikte reisleider Nills, chauffeur Thinus ( met een h) en zo zoals het er nu uitziet, ook een leuke groep!  Voeg zo nog wat foto's toe!

Liefs van ons!

1. Marion:
    16 februari 2019
    Mooi begin van een nog mooiere vakantie, de twee vermiste schapen heb je toch niet voor de leeuwen gegooid 😆? Dikke kus
  2. Jamie:
    17 februari 2019
    Ziet er super veelbelovend uit! Geniet😀, kusjes van ons.
  3. Rikie:
    17 februari 2019
    Eerste dag waarop jullie al veel hebben gezien zit er inmiddels op.En dat is het begin nog maar van wat vast een hele bijzondere vakantie zal worden.Veel plezier en liefs,Rikie
  4. Anneke:
    17 februari 2019
    Leuk Grace en Hans, echt genieten. Het geeft steeds meer en nieuwe indrukken. Liefs Anneke en Wim
  5. Gerdine:
    17 februari 2019
    Foto's zien er weer veelbelovend uit. Wat fijn dat jullie reisgezelschap "gezellig" is. Want om rond tre trekken met een stelletje zuurpruimen 😂🤣. Ik vond die toilet foto om te gillen ... wie verzint er zoiets 😂🤣😂. Het is een reis om nooit te vergeten zeg ... geniet er saampjes van . Ik ben benieuwd naar het volgende verslag ... Groetjes van Harry en Gerdine.
  6. Wendy:
    17 februari 2019
    Hee mooie krentenbol :-) Klinkt goed tot op heden. Fijn dat het reisgezelschap gezellig is. Mooie foto's, zal wel indrukwekkend zijn allemaal. Geniet lekker samen! Hier alles goed. Dikke kus en veel liefs van ons!
  7. Anneke:
    18 februari 2019
    Nou Grace en Hans.Det beloofd wat. ..Mooie foto's al. Deze prachtige reis wordt vast onvergetelijk...leuk om mee te mogen kijken..groet van ons. Jos en Anneke